20 autopiibli masinat
1979. aastal ilmus kirjastusel Valgus raamat „100 autot“. See, Margus-Hans Kruuse koostatud, kunstnike Väino Tõnissoni illustreeritud ja Ants Säde kujundatud raamat muutus Eesti autohuviliste seas peagi kultuslikuks.
Teose esimene tiraaž oli 15 000, 1984. aastal lisandus kordustrükina veel 20 000. Isegi nõukaajal, kui raamatute tiraažid olid kümneid kordi suuremad tänasest, oli selline trükiarv muljetavaldav. „100 autot“ andis hea ülevaate autonduse ajaloost selle algupäevist 1970.-te lõpuni (võidusõiduauto Estonia 19 oli viimane, mis toona raamatusse mahtus…).
Mis muutis raamatu nii silmapaistvaks, lausa legendiks?
"100 autot" oli esimeseks Eesti autori poolt kirjutatud raamatuks suletud Nõukogude Liidus, mis tutvustas mujal maailmas toodetud sõiduautosid. Enamikku neist ei oldud siin ju sõitmas nähtudki. Seetõttu imetleti tehniliste kirjelduste kõrval väga täpseid joonistusi. Paljude väikeste poiste jaoks oli just see raamat omamoodi „piibliks“ ja esimeseks ukseks automaailma.
Kirjastus Valgus kinkis 2020. aastal Eesti Maanteemuuseumile 50 kunstnik Väino Tõnissoni originaali raamatule „100 autot“. Paraku olid joonistused säilinud raamatu teisest poolest, st ajavahemikust 1959 – 1976.
Ka ei olnud kirjastusel enam jälgi, kuhu olid jäänud autoajastu alguse joonistused.
Teie ees on väike valik huvitavamatest sõidukitest ja kaunimates joonistustest. Autode tutvustustes on kasutatud raamatus olevaid autori tsitaate.
5 – 6-istmeline sedaan
Mootori võimsus 325 hj
Mass 2200 kg
Kiirus 190 km/h
Cadillac tähendab jänkile rohkem kui lihtsalt luksusautot. See on dollarimaal asi, mille omandamine märgib „üles“ väljatrügimist: uue Cadillaci soetamine on tasku järgi vaid jõukale inimesele.
Niisugune auto tarvitab bensiini üle 20 l/100 km kohta. Kütusekriisi puhkemisel Läänes langeski Cadillacide müük järsult: 1973. aastal toodeti neid 307 700, järgmisel aastal vaid 230 600.
2-istmeline kupee
Mootori võimsus 83hj
Mass 640 kg
Kiirus 180 km/h
See oli Lotuse esimene kinnine sõiduauto ja maailma esimene klaasplastist kandekerega sarjaauto. „Elite“ oli esialgu mõeldud ringrajale ja mitte asjata: ta saavutas 5 võitu 1300 cm3 klassis
Le Mans´i 24-tunni sõitudel aastatel 1959-1964.
4-istmeline 2 uksega sedaan
Mootori võimsus 34 hj
Mass 600 kg
Kiirus 115 km/h
Suessi kriisile (Suurbritannia, Prantsusmaa ja Iisrael ründasid 29. oktoobril 1956 Egiptust selle otsuse tõttu natsionaliseerida Suessi kanal, kuna Inglismaa ja USA ei andnud laenu Niilusele elektrijaama rajamiseks. K.V.) järgnenud bensiini ratsionaliseerimine sundis Austinit 1957. aasta märtsis suurema auto joonised rulli keerama ja võtma ette 10 jala pikkuse auto, mis mahutaks neli inimest ja hädavajaliku pagasi, oleks odav osta ja ka pidada ning küllalt kiire muus liiklusvoolus püsima.
4-istmeline sedaan
Mootori võimsus 72 hj
Mass 1120 kg
Kiirus 145 km/h
Peugeot´del on Prantsuse autode hulgas olnud palju aastaid eriline koht.
404, mis püsis vooluliinil ligi 17 aastat, on tüüpiline näide pretensioonitust, kuid soliidsest lähenemisest uue auto tootmis- ja kasutusprobleemidele. Auto kiirendus on mõõdukas, ent kiiruse kätte saanud 404 oli valmis mugavatesse ja ülearugi pehmetesse istmetesse vajunud sõitjaid vaikselt ja sujuvalt edasi toimetama.
2-istmeline GT-kupee
Mootori võimsus 250 hj
Mass 1360 kg
Kiirus 240 km/h
Kiire rool, madal raskuskese, laiad rehvid kodarratastel, ideaalne koormuse jaotus telgedele – kõik see tegi auto pikal sõidul hästi juhitavaks. 113-liitrise paagitäiega sai maha sõita 700 km. Erksus oli tähelepanuväärne: 160 km/h saavutas ta 19,5 sekundiga.
„Lusso“ - see oli ilusamaid Ferrarisid, mis eales ehitatud.
4-istmeline 2 uksega sedaan
Mootori võimsus 52 hj
Mass 825 kg
Kiirus 140 km/h
Saabi ei saa välimuselt mõne teise autoga ära vahetada: ta pole küll iludusvõistluse võitjaid, kuid kere on tehtud lennukifirmale sobiva põhjalikkusega.
Kerge käivitumine külmaga ja lihtsate mootorite hooldamise hõlpsus oli põhjuseks, miks Saab 18 aastat kasutas üksnes 2-taktilisi mootoreid. See oli auto, millega oli peaaegu ideaalne sõita märgadel või jäätunud käänulistel teedel.
4-istmeline kabriolett
Mootori võimsus 164 hj
Mass 1380 kg
Kiirus 160 km/h
Tuntumaid Ford Motor Co sõjajärgseid mudeleid „Mustang“ oli kompaktne sportliku välimusega hästi juhitav auto. Eriti sobis ta kiiret ja manöövrirohket sõitu armastavale perekonnainimesele, kes ei saanud pidada sportautot. „Mustangid“ ületasid kiirusomadustelt kõiki USA sõiduautosid, Chevrolet´sportautod „Corvette“ kaasa arvatud.
5-istmeline sedaan
Mass 2100 kg
Kiirus 190 km/h
Autoagentuuri omanik Charles Sterwart Rolls ja insener Frederick Henry Royce otsustasid 1904. aastal hakata Rolls-Royce´i nime all ehitama sõidukeid, mis on autode hulgas samasugusel kohal kui Steinway klaverite seas. „Silver Shadow“ (e.k. „Hõbevari“) heade ehituslahenduste näidetena on galvaniseeritud terasest põrand ja rattakoopad, kaadiumkattega poldid, 3 sõltumatut piduriajami ringi ja relee, mis lülitab läbipõlenud kaugtule asemele lähitule.
Rolls-Royce ei avalda oma autode mootorite võimsust – see öeldakse olevat piisav: garantii ulatub 36 kuu ja 80 000 km-ni.
2-istmeline rodster
Mootori võimsus 425 hj
Mass 1150 kg
Kiirus 260 km/h
Kui tahetakse ehitada ülikiiret ja odavat ning töökindlat autot, on suure töömahuga USA mootori ja kerge Euroopa autokere ühendus ületamatu.
„Cobrade“ kered ehitas inglise väikefirma AC ja mootorid Ford. Kerguse nimel loobuti isegi sooja- ja heliisolatsioonist. Mootor otse praadis jalgu, müra kurdistas, vihm peksis sisse ka siis, kui katus ja külgkardinad kohal olid. Entusiastid ei pööranud neile „pisiasjadele“ tähelepanu – „Cobra“ oli ju maailma erksaim sportauto.
4 –5-istmeline 2 uksega sedaan
Mootori võimsus 40 hj
Mass 830 kg
Kiirus 120 km/h
Volkswageni „Käfer“ (e.k. „Põrnikas“) on sõjajärgse aja tuntuim auto. Ta lõi juba 1972. aastal Fordi T-mudelitele kuulunud tootmisrekordi (15 miljonit).
Auto kuju on põhijoonelt sama mis 1936. aastal. „Põrnikas“ on nüüdseks aegunud, ent teda toodetakse edasi firma tütarettevõtetes. Auto tugevad küljed on endised: ta on hästi koostatud ja vastupidav.
Sedaan-Volkswagenite kõrval on tehtud ka kabriolette, auto kandepõrandat kasutatakse sportautodel, agregaate bagidel ja vormel-Vee võidusõiduautodel.
5-istmeline sedaan
Mootori võimsus 130 hj
Mass 1280 kg
Kiirus 175 km/h
1966. aastast alates on Volvod ühed ohutumad sarjaautod. Sõitjateruumi ümbritsev jäik sõrestik ja järeleandev ees- ning tagaosa, õnnetuskindlad ukselukud, võimenditega ketaspidurid, turvavööd standardvarustuses – selles hinnaklassis polnud kellelgi midagi vastavat pakkuda.
Volvo 164 oli võimsa kütteseadmega põhjamaa-auto. Pakiruumis sai kummalgi pool hoida libeda puhuks üht naastrehvi. Ning viimistluses ei jäänud Volvo alla luksusautodele: tal olid nahkistmed ja paksud vaibad, ainult armatuurlaud piirdus vaid puidu jäljendamisega.
5-istmeline sedaan
Mootori võimsus 60 hj
Mass 1230 kg
Kiirus 135 km/h
Diiselmootoriga 2100 D oli küll ainult 40 kg raskem oma bensiinimootoriga kaaslastest, ent võimsusevajak mõjus silmanähtavalt kiiruseomadustele. 100 km/h kiiruseni jõudis auto alles 23,5 sekundiga. See-eest kulutas diiselmootor 12-15% vähem diiselkütust, mis oli odavam. Kui auto sai automaatkäigukasti, tõusis kütusekulu 100 km läbimiseks peaaegu liitri võrra.
5-istmeline sedaan
Mootori võimsus 300 hj
Mass 2880 kg
Kiirus 200 km/h
Tegemist on esindusautoga, millega sõidavad riigijuhid ja diplomaadid. Autosse on koondatud kõik, mis meie autoehitus suudab pakkuda – eriti kvaliteetsed materjalid, uudsed konstruktsioonilahendused. Loetlegem huvitavamaid näiteid auto küllusliku varustuse hulgast: reguleeritava asendiga rooliratas, võimalus lukustada kõiki uksi juhi kohalt, kõigi rataste ketaspidurid, toonitud tripleksklaasid kõigil akendel, elektriajamiga klaasitõstukid, klaasipuhastid, mis ka suure kiiruse juures liibuvad hästi, elekter-bensiinipump, transistorsüüde ja käigu lülitamisel ise vabanev seisupidur.
4 –5-istmeline universaal
Mootori võimsus 75 hj
Mass 1090 kg
Kiirus 140 km/h
Kombi-IŽ oli esimene Nõukogude auto, mis välimuselt lähenes praegusele perekonnaauto meeliskujule: pärauks, 6 külgakent, pool-laugsabakuju. Sisemust saab ümber korraldada mitmel viisil nagu varaseematelgi universaalidel, mahukus on sama, ent pole enam tugevat kaubaauto maiku.
IŽi põhiagregaadid olid samad mis Moskvitšil, detailides oli erinevusi palju. Radiaatorivõre näiteks haarab kandilised esilaternad ning külgedele kaarduvad gabariidi- ja suunalaternad, mille omadused vastavad ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni nõuetele (Euroopa normidele).
4-istmeline 2 uksega sedaan
Mootori võimsus 40 hj
Mass 780 kg
Kiirus 120 km/h
Zaporožets on maailmas täiesti omanäoline auto. Erilist huvi pakub õhkjahutusega V-mootor, mille sarnast Läänes, kus odavate sõidukite juures püütakse läbi ajada odavaimate ehituslahendustega, ei toodeta.
1974. aasta mudel on eelkäijatest eelkõige ohutum ja mugavam. Lihtne ehitus ja mõõdukad kasutuskulud on Zaporožetsi teinud väga nõutavaks.
5-istmeline sedaan
Mootori võimsus 165 hj
Mass 1670 kg
Kiirus 190 km/h
Kuulsa Tatra tehase viimane mudel, tõeline esindusauto, ei näita külgvaates välja, et mootor on taga. Auto ratsionaalne ruumikas ja hea väljavaatega kere tehti koostöös Vignale firmaga Itaaliast. Esi- ja tagaosa deformeeruvad kergesti, kütusepaagid on kaitstud kohas tagaistme all, lisaks säästavad sõitjaid veel polsterdus, turvavööd ja teleskooproolisammas.
2+2 kupee
Mootori võimsus 260 hj
Mass 1140 kg
Kiirus 250 km/h
„Turbo“ (nagu teisedki 911-sarja Porched) pole tavaline GT-auto, sest tema mootor on taga. Ketaspidurid, ülilaiad rehvid, kiire rool ja surutiib mootorikatte kohal annavad eeskujuliku kiirendus-, pidurdus- ja manööverdusvõime. Vilunud juht on sellise autoga endale ja teistele kaugelt ohutum kui keskpärasega. Siiski on „Turbo“ viimaseid üliautosid, sest üha väiksemaks jääb kohti, kus nende võimeid saaks rakendada. Isegi Saksa LV (ühe viimase kiirusepiirangutest hoiduja) kiirteel ei soovitata sõita üle 130 km/h.
4–5-istmeline sedaan
Mootori võimsus 50 hj
Mass 910 kg
Kiirus 130 km/h
Wartburgil on tennisreketikujuline raam, mille „käepidemele“ kinnitub eespool esitelge 3-silindriline kahetaktiline mootor, „keelestu“ ülaserva aga bensiinipaak ja tagarataste õõtshoovad. Kere näib nüüdki moodne, ehkki ta projekteeriti 60.-te aastate algul. Sisemus kujundati uudselt ümber: uus armatuurlaud, muudetud istmed ja käetoed, turvavööd kõigile.
Auto ainus puudus on tema sõjaeelne mootor.
4 –5-istmeline sedaan
Mootori võimsus 77 hj
Mass 1030 kg
Kiirus 150 km/h
Miks on valitud just see mudel Volga Autotehase senise kuue hulgast?
Nn „Lux“ oli esimene, mis andis märku moodsa autoperekonna sünnist Togliattis. Tehase kollektiiv lubas juurutada iga aasta ühe uue mudeli või teisendi. Autokere toes ja kasulik maht jäi samaks mis 2101-l, ent muudetud poritiivad, radiaatorivõre, laternad, ehisdetailid ja siseviimistlus andsid autole täiesti uue maine.
Mudel 2103 oli tähendusrikas samm hästi viimistletud ja varustatud kodumaise laiatarbeauto poole.
1-istmeline
Mootori võimsus 78 – 83 hj
Mass 450 kg
Kiirus 190 km/h
Tallinna Autode Remondi Katsetehas (TARK) on ainuke ettevõte NSVL-s, kes ehitab võidusõiduautosid sarjaviisi.
Pildil olev auto kuulus 1976. aasta tehase katsesõitjale, kuuekordsele Nõukogude Liidu meistrile Enn Griffelile.
Estonia – 19 sai eelmistest mudelitest 25 kg kergem tänu uuele ruumilisele raamile, muudetud vedrustuse- ja piduridetailidele. Esmakordselt Nõukogude Liidus sai võidusõiduauto endale surutiiva, kohe paranesid sõidumugavus ja juhitavus, lühenes pidurdusmaa.
Estoniad, millel sõidab NSVLi koondis, esindavad väärikalt Eesti NSV masinaehitustööstust ka raja taga.